بختیاری


بختیاری

معرفی سرزمین بختیاری


لباسهای محلی چهارمحال وبختیاری درصدر گرانترین البسه های کشور

گزارش خبری/
لباسهای محلی چهارمحال وبختیاری درصدر گرانترین البسه های کشور
شهرکرد - خبرگزاری مهر: لباسهای محلی چهار محال وبختیاری در صدر گرانترین البسه های کشور قرار گرفته و هم اکنون قیمت بسیاری از لباسهای محلی این استان به بیش از 800 هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، لباس های محلی مختلف استان چهار محال و بختیاری از نظر رنگ، طراحی، دوخت و تعداد اجزا لباس  شباهت های به لباس های مناطق مختلف استان های همجوار و نزدیک مانند استان های خوزستان، کهکیلویه و بویر احمدو لرستان دارد.

زندگی عشایری  و زندگی در روستاها بخصوص در شهرستان لردگان، کوهرنگ و اردل  موجب شده که هنوز مردمان این دیارها و شهرستانها از لباس محلی استفاده کنند.

لباسهای مناطق مختلف چهار محال و بختیاری اعم از لار، کیار، میزج و گندمان تفاوت های با هم دیگر و لباس بختیاری دارد.

در حال حاضر جوانان با توجه به وجود لباس های جدید در بازار کمتر از لباس های محلی استفاده می کنند و این در حالی است که لباس محلی هر استان و منطقه ای نسان دهنده هویت آن منطقه است و جوانان در حال حاضر از لباس های محلی در مراسم، جشنها و عروسی های خود استفاده می کنند.

لباس های بومی و منطقه ای بارزترین مظاهر فرهنگی است و با توجه به تفاوت های اقلیمی و فرهنگی شاهد رواج یافتن لباس های محلی متنوعی هستیم.

پوشش محلی زنان و مردان چهار محال بختیاری با هم متفاوت است، لچک، چارقد، پاکش، دستینه، شلیته و پیراهن برخی از قسمت های مختلف پوشاک زنان چهارمحالی است و مردان این منطقه نیز ازکلاه، پیراهن، شلوار دبیت، شال کمر، قبا، ارخالق و گیوه استفاده می کنند.

لچک، مینا، پیشانی بند، دستمال، روسری، شلوار، دامن و جلیقه پوشاک زنان بختیاری و لباس مردان بختیاری کلاه نمد، پیراهن، چوقا، شلوار دبیت، پا پیچ و گیوه است والبسه محلی  مردمان این استان با مواد اولیه مرغوب تولید می شود.

در حال حاضر قیمت لباسهای محلی چهار محال و بختیاری بسیار بالا است، قیمت یک "چوقا" با کیفیت بسیارعالی بالای190 هزار تومان قیمت می خورد و قیمت شلوار "دبیت" نیز از100 هزار تومان تا 200 هزار تومان قیمت می خورد.

لباسهای محلی زنان این استان از قیمت های بالاتری برخوردار است و از 400 هزار تومان تا یک میلیون و200 هزار تومان و بیشتر قیمت می خورد. 

کیفیت پارچه لباسها و همچنین استفاده از سرمه دوزی و استفاده از طلا در برخی از لباسهای عامل اصلی گران بودن لباسهای محلی این استان است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری با اشاره به اینکه لباس های محلی مردان  و زنان خطه چهار محال و بختیاری با هم متفاوت است، اظهار داشت: با توجه به بافت فرهنگی لباس های محلی در این استان با یکدیگر متفاوت است.

مهرداد رئیسی با اشاره به اینکه مردمان روستا نشین و عشایر بیشتر از مردمان شهری در این استان لباسهای محلی استفاده می کنند، بیان داشت: مردمان بیشتر در مراسمات شادی و جشن ها از لباس محلی استفاده می کنند.

رئیسی اذعان داشت:  رنگ لباسهای این استان شاد و الهام گرفته از طبیعت پیرامون خودشان است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 400 کارگاه البسه محلی در این استان فعالیت می کنند، یاد آور شد: بشترین تولیدات لباس های محلی در شهرستان لردگان، کوهرنگ و اردل است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری با بیان اینکه تولیدات لباس محلی بیش از 10 درصد تولیدات صنایع دستی این استان راخود اختصاص داده، عنوان کرد: در راستای معرفی البسه محلی و شناخت گردشگران البسه محلی و شناخت گردشگران این استان از لباس های محلی در قلعه دزک موزه پوشاک مردمان این خظه به نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: در راستای  رونق، حمایت و حفظ این هنر و صنعت و فرهنگ اصیل استان تسهیلاتی در این راستا در اختیار هنرمندان قرار داده شده است.

رئیسی بیان داشت: در حال حاضر دوره های آموزشی در شهرستان لردگان، کوهرنگ و اردل در ترم بهاره آغاز و در ترم زمستانه نیز آموزش دوخت ابسه محلی در سطح استان برقرار بوده است.

..............................
 
گزارش: زهرا مرادی



نظرات شما عزیزان:

مها
ساعت20:13---16 بهمن 1391
خوبه ولی خودتو مسخره کن

مها
ساعت20:13---16 بهمن 1391
خوبه ولی خودتو مسخره کن

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: - | تاريخ: چهار شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |